Ogólnopolski projekt ekologiczny pt. „Świat jest w naszych rękach” nawiązywał do pierwszego kierunku polityki oświatowej na rok szkolny 2022/2023: Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
Projekt skierowany był do uczniów klas 1-5 szkół podstawowych. W naszej szkole realizowany był przez uczniów klasy III c w ramach zajęć kółka ekologicznego. Często w działania uczestników projektu włączane były dzieci z całej klasy 3 c oraz uczniowie wszystkich klas edukacji wczesnoszkolnej, a nawet dzieci z oddziałów przedszkolnych.
Projekt realizowany był od września 2022 r. do kwietnia 2023 r.
Głównymi celami projektu było kształtowanie i rozwijanie odpowiedzialności za otaczające nas środowisko naturalne oraz wyrabianie nawyków proekologicznych.
Celami szczegółowymi projektu było:
- poznanie i poszerzanie wiadomości z zakresu edukacji ekologicznej,
- poznanie form ochrony przyrody,
- nauka proekologicznych zachowań w szkole, w domu, w środowisku,
-podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu,
-kształtowanie i rozwijanie świadomości ekologicznej lokalnej społeczności.
Projekt został dostosowany do zakładanych celów podstawy programowej: I etapu edukacyjnego obejmującego klasy I-III szkoły podstawowej oraz II etapu edukacyjnego obejmującego klasy IV–V szkoły podstawowej:
- wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele),
- wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat,
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość,
- ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności,
- ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki,
- wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej,
- ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Przystępując do realizacji projektu ekologicznego, uczestnicy zapoznali się z jego regulaminem i wybrali zadania do realizacji.
Podczas realizacji projektu wykonaliśmy następujące zadania:
I moduł – Czysty świat wokół Nas
1. Stworzenie kodeksu ekologa i zaplanowanie działań ekologicznych na rok szkolny 2022/2023.
2. Systematyczne porządkowanie najbliższej okolicy, boiska szkolnego, parku przy szkole.
3. Spotkanie, wywiad z pracownikami pełniącym funkcje porządkowe w szkole.
4. Przeprowadzenie zajęć nt. co zaliczamy do zanieczyszczeń środowiska oraz poznanie różnych sposobów oczyszczania naszej planety z zanieczyszczeń:
- zanieczyszczenia wody, sposoby oczyszczania wód. Potrzeba oszczędzania wody. Stany skupienia wody. Gra dydaktyczna „Wodny Piotruś”,
- konieczność segregacji śmieci. Długość rozkładu poszczególnych materiałów. Zagrożenia wynikające z niewłaściwego rozdysponowywania odpadów. Gra dydaktyczna.
II moduł – Recykling modne słowo
1. Zbiórka surowców wtórnych: baterii i nakrętek – włączenie się w całoroczną zbiórkę nakrętek na cele charytatywne.
2. „Ze starego coś nowego” – warsztaty dla dzieci, wykonanie zabawki z butelek, nakrętek itp.
3. Przeprowadzenie zajęć nt. segregacji odpadów i recyklingu zorganizowane w szkole dla uczniów klas 0 – 3 przez pracowników firmy Remondis z okazji obchodów Dnia Ziemi.
4. Segregacja odpadów w szkole.
5.Konkurs plastyczno-techniczny „ Ekologiczna ozdoba choinkowa”, sprzedaż prac na kiermaszu świątecznym w szkole.
6. Zawieszenie bożonarodzeniowych ozdób ekologicznych na choince przed szkołą.
III moduł – Nawyk oszczędzania
1. Przeprowadzenie zajęć nt. potrzeb i sposobów oszczędzania prądu i wody w domu oraz w szkole. Gra dydaktyczna „Wodny Piotruś”.
2. Zorganizowanie klasowych obchodów Światowego Dnia Wody – 22 marca. Oglądanie wystawy przygotowanej przez uczniów strasznych klas z okazji Dnia Wody.
3. Zorganizowanie konkursu na etykietę dotyczącą oszczędzania prądu. Umieszczenie etykiet w placówce.
IV moduł – Aby las zapraszał nas
1. Spotkanie z leśniczym w Leśnictwie Białe Błota (spotkanie z ekspertem, przeprowadzenie wywiadu nt. potrzeb zwierząt i wpływu działalności człowieka na ich życie).
2. Pogadanka z leśniczym nt. zagrożeń wynikających z istnienia dzikich wysypisk odpadów i uświadomienie ich szkodliwości dla środowiska.
3. Spotkanie z ekspertem – rolnikiem – ekologiczne rozwiązania w hodowli zwierząt i uprawie roślin.
4. Zbiórka karmy dla zwierząt i wspieranie instytucji zajmujących się opieką nad zwierzętami.
5. Wykonanie drzewka bożonarodzeniowego dla zwierząt z owoców i warzyw - dokarmianie zwierząt.
6. Przeprowadzenie zajęć nt. roli naturalnego środowiska i potrzeby jego ochrony – zwiedzanie Szubińskiego Ogrodu dla Motyli i Owadów Zapylających.
V moduł – Nie wyrzucaj – wykorzystaj
1. Wykonanie prac plastyczno-technicznych z odpadów i zorganizowanie wystawy dla społeczności lokalnej w ramach Kiermaszu Wielkanocnego, sprzedaż prac dzieci.
2. Zorganizowanie warsztatów dla dzieci/rodziców:
- tworzenie rękodzieła z różnych surowców makulatury podczas Dni Otwartych w szkole,
- zorganizowanie warsztatów dla dzieci tworzenie rękodzieła z odpadów w Muzeum Ziemi Szubińskiej – ozdoby wielkanocne.
VI moduł – Gram w zielone
1. Zorganizowanie Szkolnego Konkursu Plastycznego ,,Globalne ocieplenie to dla Ziemi wielkie zagrożenie” dla uczniów klas 1 – 3.
2. Przeprowadzenie zajęć na temat roli owadów zapylających. Ogródek przy szkole.
3. Przeprowadzenie zajęć nt. Czym jest smog i poznanie sposobów zmniejszania szkodliwych emisji spalin.
4. Zorganizowanie konkursu pt. „Projekt ekologicznego samochodu”.
5. Wykonanie doświadczenia otrzymywania mąki ziemniaczanej.
VII moduł – Dzień Ziemi
1. Zorganizowanie Szkolnego Konkursu Ekologicznego dla uczniów klas 3.
2. Zorganizowanie konkursu plastycznego pt. „Logo młodego ekologa” .
Ogólnopolski projekt ekologiczny pt. „Świat jest w naszych rękach” dał uczniom możliwość rozwijania swoich zainteresowań przyrodniczych oraz pogłębiania wiedzy w zakresie środowiska i ekologii, utrwalania wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczej i matematycznej, poszerzania jej o nowe pojęcia i umiejętności. Dzieci zdobywały wiedzę o formach ochrony przyrody, nauczyły się proekologicznych zachowań w szkole, w domu i w środowisku. Podejmowały działania ekologiczne w najbliższym otoczeniu, rozwijały świadomość ekologiczną lokalnej społeczności. Dzieci z kółka brały udział w wycieczkach połączonych z obserwowaniem świata przyrody, sprzątaniem odpadów w okolicach szkoły, dokarmianiem zwierząt zimą, poszukiwaniem ciekawostek przyrodniczych w otaczającym świecie. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach plastyczno – technicznych, tworząc rękodzieła z surowców z odpadów. Brali udział w konkursach plastycznych i konkursach wiedzy o tematyce ekologicznej. Odnosili sukcesy.
Na podstawie obserwacji, samooceny uczniów, wykonanych przez dzieci prac, aktywności i zaangażowania uczestników kółka w wykonywanie zadań można stwierdzić, że cele projektu zostały zrealizowane.
Koordynator projektu w Szkole Podstawowej nr 2 w Szubinie
Karina Kuźniak – Garstecka