W roku szkolnym 2022/2023 nasza szkoła przystąpiła po raz 5. do realizacji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Piękna Nasza Polska Cała”, którego celami było kształtowanie postaw patriotycznych, uwrażliwienie na piękno, folklor i tradycje Polski. Dzieci z oddziału przedszkolnego wraz z nauczycielkami realizowały zadania wynikające z projektu, co sprawiało wszystkim wiele radości. Mieliśmy dużo okazji do poznania naszego „Dużego Kraju” – Polski, ale również naszej „Małej Ojczyzny”, czyli naszego rodzinnego miasta - Szubina.
W ramach projektu zrealizowaliśmy, m.in. następujące zadania:
Blok tematyczny I - Żeby Polska była Polską
1) Zapoznanie się, nauka i zaśpiewanie Hymnu Polski - Mazurka Dąbrowskiego.
2) Żeby Polska była Polską - zorganizowanie Apelu z okazji 11 listopada.
3) Kodeks Patrioty - wykonanie pracy plastycznej.
4) Jesteśmy Polką i Polakiem - wykonanie fotobudki ze strojem ludowym.
Blok tematyczny II - Szlakiem historii
1) Kocham Cię, Polsko - zorganizowanie turnieju wiedzy patriotycznej.
2) Szlakiem historii - zorganizowanie wycieczki, celami której było poznanie historii, zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, architektury i tradycji – udział w „Grze miejskiej”.
3) Młodzi Patrioci - zorganizowanie kącika książki patriotycznej.
4) Sławni Polacy – spotkanie z panem Piotrem Fiałkowskim.
Blok tematyczny III - A nade wszystko szanuj mowę twą ojczystą
1) Nasz kraj jest naj! - czytanie ciekawostek o naszym kraju.
Blok tematyczny IV - Śpiewem i tańcem chwalę Cię, Polsko!
1) Piosenka projektowa Piękna Nasza Polska Cała - zapoznanie się, nauka i zaśpiewanie utworu podczas apelu z okazji Święta Niepodległości.
2) Przybyli ułani, Czerwone jabłuszko – udział w przeglądzie tańców polskich i regionalnych do podanych utworów.
3) Krakowiaczek niejeden - zapoznanie się z historią tańców polskich, nauka poloneza.
4) Mam chusteczkę haftowaną - zapoznanie się z zabawami ludowymi.
Blok tematyczny V - Być dobrym jak chleb
1) Być dobrym jak chleb - zapoznanie się z etapami przygotowania chleba, wyjście do pobliskiej piekarni.
2) Herbatka dla seniora na jesienne/zimowe wieczory - zorganizowanie zbiórki różnego rodzaju herbat, celem przekazania ich osobom starszym i potrzebującym z najbliższego otoczenia.
3) Kulinarne podróże te małe i duże - poznawanie, degustacja warzyw, owoców.
Blok tematyczny VI - Jest takie miejsce, jest taki kraj
1) Tu jest mój dom - wysłanie pocztówki ze swoją miejscowością na adres organizatora Projektu w Łodzi. Wyjście do Urzędu Pocztowego w Szubinie.
2) Herb mojego miasta – wykonanie pracy plastycznej.
Blok tematyczny VII - Zielona Niepodległa
1) Człowieku mały, człowieku duży – nie zaśmiecaj przyrody – to wszystkim służy! - porządkowanie terenu przed szkołą (akcja sprzątania świata).
2) Chodź, pomaluj mój świat - zorganizowanie konkursu plastycznego na najpiękniejszy pejzaż – konkurs pt. Jesienny pejzaż.
Nie zabrakło także wystrojów w salach dydaktycznych, dzięki którym dzieci utrwaliły nazwy symboli narodowych: flagi, godła, hymnu. Dekoracje pozwoliły również na poznanie ważniejszych regionów Polski czy najdłuższych rzek naszego kraju – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast.
W naszym zwyczaju jest także zapoznawanie wychowanków z ich prawami. Przedszkolaki obchodząc Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, poznały swoje prawa i obowiązki, realizując kolejny punkt z listy zadań dodatkowych.
Dzieci miały możliwość poznania różnych legend i baśni polskich, w tym o swoim mieście – Szubinie, czytanych przez nauczycieli. Dowiedziały się, jak wygląda herb Szubina i co symbolizuje.
Do podjętych zadań należy również obchodzenie małych świąt: Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka, Obchodów Dnia Edukacji Narodowej, Dnia Pluszowego Misia, mikołajek, Balu Karnawałowego, walentynek, Dnia Kota czy Dnia Kobiet.
Realizacja powyższych zadań oraz ich różnorodność pozwoliła dzieciom na usystematyzowanie wiedzy o Polsce oraz poznanie tradycji i historii własnego miejsca zamieszkania.
Dzięki tym działaniom nasze dzieci kształtowały nie tylko postawę patriotyczną, ale także rozwijały swoje zainteresowania i zdolności.
Koordynatorzy: Emilia Hilscher, Natalia Łużyńska
Wychowawcy: Sylwia Krajewska, Katarzyna Sztuba, Magda Kędziorska