Od 11 października 2023 roku do 11 marca 2024 roku uczniowie klasy 1 c w ramach zajęć kółka ekologicznego realizowali zadania projektu edukacyjnego ,,Czy to smok czy smog?”. Do swoich działań włączali dzieci z innych klas oraz rodziców.
Program do projektu został opracowany w Przedszkolu nr 43 „U Krecika Szybownika”
w Bydgoszczy przez Annę Miszewską. Jest on realizowany w placówkach oświatowych
od 2016 roku, wpisując się w codzienność edukacyjną sieci bydgoskich przedszkoli i szkół. Program objęty został honorowym patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty,
a także Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a jego publikację sfinansowano z budżetu Wydziału Zintegrowanego Rozwoju i Środowiska Urzędu Miasta Bydgoszczy. W roku szkolnym 2020/2021 obszar projektu został rozszerzony o szkolenia nauczycieli przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Bydgoszczy w zakresie realizacji treści programu „Czy to Smok, czy Smog?. Program przeznaczony jest dla dzieci przedszkolnych
w wieku od 3 do 6 lat oraz uczniów klas pierwszych szkół podstawowych. Służy kształceniu świadomości zagrożeń płynących z zanieczyszczeń powietrza i stanowi ważny punkt edukacji ekologicznej związanej ściśle z problemem smogu.
Cele projektu i programu:
• edukacja ekologiczna, włączająca do prac placówki edukacyjne, instytucje ekologiczne
i kulturalno-oświatowe,
• zachęcanie do aktywności na rzecz ochrony środowiska i walki z zanieczyszczeniami powietrza,
• konsolidowanie działań poprzez zaproszenie do współpracy licznych środowisk promujących ekologię,
• propagowanie założeń bydgoskiej akcji „Czyste Miasto”,
• budzenie w dzieciach przekonania, że ekologia stanowi ważną część życia każdego człowieka,
• inspirowanie rodziców dzieci do działań na rzecz ochrony środowiska,
• uczenie dzieci występowania w roli twórcy i artysty dla lepszego zrozumienia zagadnień ekologii,
• promocja proekologicznego wychowania jako bodźca do rozwoju potencjału twórczego dzieci,
• dzielenie się dobrymi praktykami w telewizji, prasie, miesięcznikach pedagogicznych
i na portalach internetowych.
W ramach realizacji projektu uczniowie wykonali wiele działań o charakterze proekologicznym:
1. Układanie zasad dla Przyjaciela Przyrody. Projekt znaczka ,,Przyjaciel Przyrody".
2. Wyprawa badawcza w poszukiwaniu schronień zwierząt w otoczeniu szkoły, notowanie spostrzeżeń. Dzień Drzewa - odbijanie kory kredkami w parku. Drzewa zielonymi płucami świata.
3. Mierzenie obwodów drzew, odległości między poszczególnymi obiektami przyrodniczymi. Wyszukanie pomników przyrody. Zabawy utrwalające kierunki świata. Termometr i kompas jako atrybuty obserwatora przyrody.
4. Wycieczka do lasu. Mierzenie czasu przejścia do lasu. Kierunki świata. Posługiwanie się kompasem. Obserwacja mchu na pniach. Obserwacja zwierząt. Obserwacja roślin, podział na trójwarstwową budowę: drzewa, krzewy, rośliny zielne. Wykorzystanie leksykonów i zasobów Internetu.
5. Wyjście do parku, porządkowanie okolicy, znaczenie kolorów worków do segregacji śmieci.
6. Doświadczenie z chusteczką i atramentem (wysypisko śmieci). Gry dydaktyczne o segregacji śmieci.
7. Wykonywanie ekologicznych ozdób świątecznych w Muzeum Ziemi Szubińskiej - zajęcia otwarte dla rodziców i wszystkich dzieci z klasy.
8. ,,Smok czy smog" - czym jest smog, badanie właściwości powietrza.
9. Co to jest smog? - zapoznanie ze zjawiskiem powstawania smogu, słuchanie opowiadania ,,Mój bohater smok", śpiewanie piosenki ,,Piosenka o smoku Ziejku", zilustrowanie wyobrażenia o smogu.
10. Rozmowa na temat odpowiedzialnej opieki nad zwierzętami domowymi. Poznawanie podstawowych zajęć weterynarza. „Pomocny Raban” – opowiadanie historyjki obrazkowej. 11. Udział w akcjach niesienia pomocy potrzebującym organizowanych na terenie szkoły.
12. Wykonanie świątecznego świecznika ekologicznego - łączenie elementów, oklejanie słoiczka.
13. Wykonanie ozdób bożonarodzeniowych do sali.
14. Wyjście do lasu. Zaniesienie warzyw i owoców dla zwierząt.
15. Ekologiczne miasto - tworzenie makiety - oklejanie kartonów, lepienie z plasteliny.
16. Zilustrowanie tropów zwierząt leśnych - wyklejanie papierem w obrębie konturów.
17. Spotkanie z lekarzem rodzinnym. Funkcjonowanie i choroby układu oddechowego, wpływ zanieczyszczenia środowiska i smogu na organizm. Wykonanie schematu pozwalającego zrozumieć działanie układu oddechowego - łączenie elementów papierowych
i plastikowych.
18. Zabawy ruchowe na śniegu – doskonalenie zwinności i celności. Badanie właściwości śniegu/ lodu. Obserwacje budynków, pojazdów i kolorów dymu.
19. Budowa i użytkowanie maski HEPA. Układanie krzyżówki do hasła ,,SMOG". Podsumowanie wiedzy zdobytej na zajęciach projektu ,,Smok czy smog?"
20. Spotkanie z p. Maciejem Rusmarczykiem - przedstawicielem Stowarzyszenia Kcyński Alarm Smogowy - wpływ smogu na zdrowie, stosowanie zasad ,,anysmogowicza” oraz właściwie reagowanie na zagrożenie smogiem. Budowa i użytkowanie maski HEPA.
21. Wykonanie elementów stroju do zdjęcia konkursowego kończącego udział w projekcie ,,Czy to Smok, czy Smog?".
22. Wycieczka na UKW w Bydgoszczy - zajęcia z okazji Światowego Dnia Dzikiej Przyrody
23. Wykonanie zdjęcia konkursowego kończącego projekt ,,Smok czy Smog?". Zajęcia z udziałem rodziców.
Projekt ekologiczny pt. „„Czy to Smok, czy Smog?” dał uczniom możliwość rozwijania swoich zainteresowań przyrodniczych oraz pogłębiania wiedzy w zakresie środowiska i ekologii, utrwalania wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczej związanej ściśle z problemem smogu, poszerzania jej o nowe pojęcia i umiejętności.
Na podstawie obserwacji, samooceny uczniów, wykonanych przez dzieci prac, aktywności i zaangażowania uczestników kółka w wykonywanie zadań można stwierdzić,
że cele projektu zostały zrealizowane.
11 czerwca 2024 roku w CEN w Bydgoszczy odbyło się podsumowanie realizacji projektu. Zaprezentowano wyniki pracy placówek. Otrzymaliśmy podziękowanie za udział
w zadaniach projektowych oraz nagrody dla uczniów.
Karina Kuźniak – Garstecka