W tym roku Tydzień Kolorów w naszej szkole trwał od 10 do 14 stycznia. Kolejna edycja odbywała się pod hasłem „Przyszłość Ziemi w moich rękach". Uczniowie podczas kreatywnych działań, wspólnej pracy i zabawy przyglądali się zjawiskom, które zachodzą na naszej planecie. Głównym celem akcji było uświadomienie dzieciom i młodzieży, że każdy jest odpowiedzialny za środowisko i może dbać o Ziemię.
Jak w poprzednich latach nasza szkoła każdego dnia przybierała różne barwy.
PONIEDZIAŁEK - ZIELONY
W poniedziałek na korytarzach Dwójki zazieleniło się od uczniów ubranych w tym kolorze. Tego dnia wszystkie działania dotyczyły lasu i jego wpływu na zdrowie człowieka. Uczniowie oglądali filmiki, wsłuchiwali się w dźwięki natury. Pracując w grupach, wypisywali korzyści, które daje nam las. Zastanawiali się nad wykorzystaniem drewna. Następnie uczniowie zapoznali się z instrukcją gry planszowej „Gra o wodę”. Zrobili własne pionki i zagrali w nią. Ostatnim etapem działań tego dnia było stworzenie gry planszowej pod tytułem „Nauka idzie w las”. Dzieci i młodzież pracowali z ogromnym zaangażowaniem. Wymyślali ciekawe zasady gry. Stworzyli bardzo kreatywne planszówki, w które zagrali w piątek. Uczniowie każdego dnia w swoich klasach mieli tworzyć gazetkę będącą swoistą mapą Tygodnia Kolorów. Pierwszym elementem, były liście drzew, na których zostały zapisane propozycje ochrony lasów. Na pewno nauka, doświadczenie i wspólna, dobra zabawa towarzysząca wszystkim tego dnia pójdzie w nas, ale też i w las.
WTOREK – CZERWONY
We wtorek zaczerwieniliśmy się bynajmniej nie ze złości, ale pod wpływem wielu emocji wynikających z działań związanych z globalnym ociepleniem. Zajęcia rozpoczęły się od obejrzenia interesujących filmików wprowadzających uczniów w tematykę efektu cieplarnianego i zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod jego wpływem. Następnie nadszedł czas na wyzwania grupowe. Najpierw uczniowie uzupełnili kartę pracy, później stworzyli mapę myśli pokazującą pośrednie i bezpośrednie skutki zmian klimatu. Stworzyli plakat obrazujący efekt cieplarniany. Drzwi sal lekcyjnych zostały ozdobione znakami zakazu, w których uczniowie umieścili symbole działań przyczyniających się do efektu cieplarnianego. A na gazetkach znalazły się płomienie zawierające uczniowskie propozycje działań w celu zmniejszenia emisji gazów. Bardzo intensywny, czerwony wtorek przyniósł wiele ciekawych rozwiązań i poszerzył wiedzę dzieci i młodzieży.
ŚRODA – ŻÓŁTY
W środę korytarze Szubińskiej Dwójki rozpromieniły się dzięki uczniom ubranym na żółto. Tego dnia tematem przewodnim były odnawialne źródła energii. Działania rozpoczęły się od obejrzenia filmików wprowadzających do tematu. Następnie w grupach uczniowie zastanawiali się, jak bardzo zmieniłoby się życie bez prądu. Później stworzyli folder promujący odnawialne źródła energii. Na gazetki trafiły piękne słońca, a w ich promienie uczniowie wpisali swoje propozycje dotyczące zmniejszenia zużycia energii elektrycznej. Tego dnia nasze działania zmierzały do tego, aby uświadomić wszystkim, dlaczego warto wykorzystywać energię wietrzną, wodną i słoneczną.
CZWARTEK – NIEBIESKI
W czwartek w szkole dominował niebieski – kolor wody. Metaforycznemu poszukiwaniu wody oddawali się nie tylko uczniowie, ale również nauczyciele. Działania rozpoczęły się od obejrzenia pięknego filmu opowiadającego o przyjaźni chłopca z pelikanem pt. „Chłopiec z burzy”. W obliczu zmian jakie zachodzą na naszej planecie i zniszczeń, które niosą przyrodzie działania ludzi, uświadomienie dzieciom i młodzieży, dlaczego należy dbać o naturę, było celem zasadniczym. Następnie uczniowie w grupach przygotowywali klasową gazetkę pt. „W poszukiwaniu wody”. Znalazły się w niej recenzje filmu, opinie uczniów dotyczące ekologii, chronionych gatunków roślin i zwierząt oraz odpowiedzi na pytania, dlaczego nie można żyć bez wody i co ona ludziom daje. Ostatnim działaniem tego dnia było stworzenie kropli, w której uczniowie zapisywali swoje pomysły dotyczące oszczędzania wody. Piękne, duże krople trafiły na gazetki klasowe, zamykając mapę Tygodnia Kolorów.
PIĄTEK - BIAŁY
Podsumowaniem naszej akcji był dzień biały, czyli piątek. Tym razem uczniowie pracując w grupach, mieli przygotować kalendarz na rok 2022 pod hasłem Tygodnia Kolorów „Przyszłość Ziemi w moich rękach”. Na kalendarzach rysowali ilustracje skłaniające do ochrony naszej planety. Następnie każdy wyciął chmurkę, w którą wpisał swoje postanowienie ekologiczne na ten rok. Po zakończonej pracy uczniowie zagrali w gry planszowe przygotowane przez nich w poniedziałek.
We wszystkich klasach powstały piękne, kolorowe i edukacyjne gazetki, a na drzwiach sal lekcyjnych pojawiły się efekty działań uczniów: słońca, liście, foldery, plakaty, i znaki zakazu.
Podczas całego tygodnia uczniowie udowodnili, że potrafią nie tylko dobrze się bawić, ale również wspólnie pracować, podejmować mądre decyzje, a zdobytą wiedzę wykorzystać w słusznym celu.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczniom za podtrzymanie tradycji Tygodnia Kolorów i ubieranie się każdego dnia w wyznaczony kolor oraz za ogromne zaangażowanie w działania. Pokazaliście, że jesteście kreatywni i świadomi, że każdy może zrobić coś dobrego dla Ziemi. Przed nami jeszcze wiele pracy, ale już dziś warto zacząć dbać o naszą planetę, aby żyło nam się na niej lepiej.
Mamy nadzieję, że za rok znowu połączą nas kolejne działania Tygodnia Kolorów.
JESTEŚCIE WSPANIALI!
Koordynatorzy Tygodnia Kolorów