Chciałabym przybliżyć Państwu kilka sposobów, które pozwolą zintegrować zmysły dziecka, a co za tym idzie wyciszyć je. Jest to związane z integracją sensoryczną, czyli procesem zachodzącym w układzie nerwowym, polegającym na odbieraniu, rejestrowaniu i interpretowaniu bodźców docierających do poszczególnych zmysłów.
Techniki wyciszające:
- zabawy różnymi fakturami, np. ręcznikami o różnej fakturze, maskotkami, masażerami, itp.
- dociskanie, wałkowanie np. butelkami wypełnionymi wodą o innej temperaturze (zimna, ciepła),
- zabawa „naleśnik”, „hot-dog” – na podłodze umieszczamy koc, dziecko kładzie się na jego skraju ( głowa dziecka pozostaje na zewnątrz ), toczymy dziecko przed sobą, jednocześnie zawijając je w koc, następnie tocząc, odwijamy dziecko;
- zachęcamy dziecko do przepychania cięższych rzeczy, np. dziecko siedzi wraz z rodzicem na podłodze, do koszyka kładzie różne przedmioty, a następnie przyciąga i odpycha ten wypełniony koszyk;
- mocniejsze przytulenie dziecka ( niedźwiedzi uścisk );
- chodzenie, czworakowanie, podskakiwanie, turlanie się po kocyku, pod którym umieszczamy różne maskotki, mogą one wydawać różne dźwięki,
- „kołyska” przód, tył, na boki, np. zabawa w zegar: duży zegar bije „bim-bam”, ręce wyciągamy do boku i przenosimy ciężar ciała z jednej strony na drugą, mały zegar „cyk-cyk”, ruchy głową do tyłu, do przodu, budzik dzwoni drrrrryńń, potrząsamy całym ciałem;
- siedzimy na podłodze z podkurczonymi nogami, dziecko chodzi dokoła, a my wystawiamy przeszkody (ręce, nogi), które ono przekracza, przechodzi pod-nad ręką, nogą (oczywiście asekurujemy żeby dziecko się nie przewróciło);
- na podłodze układamy gazety, podkładki, itp. są to kamienie w wodzie, idziemy gęsiego, przechodząc, skacząc, z jednego kamienia na drugi tak, aby nie wpaść do wody;
- zbijanie baniek mydlanych ręką, nogą, rakietkami, łapanie baniek oburącz;
- przygotowanie pudła sensorycznego, w którym gromadzimy np.: groch, ryż, kaszę, kasztany, dodajemy małe elementy (np. zabawki, kamyki, kulki, itp.), zadaniem dziecka będzie wyłowienie ukrytych elementów;
- masy sensoryczne – plastelina, ciastolina, piasek kinestetyczny;
- wspólne gotowanie – mieszanie, przelewanie, odmierzanie, ugniatanie – te czynności stymulują receptory dłoni;
- malowanie rękami – malowanie paluszkami, odbijanie całych dłoni;
- pisanie palcem lub rysowanie w rozsypanej na stole mące, kaszy manny, piasku;
- kryjówka – można przygotować kryjówkę, w której dziecko będzie mogło się wyciszyć – muszą być w niej ograniczone bodźce wzrokowe, słuchowe i węchowe.
Życzę powodzenia, wyciszenia i przyjemności z zabawy z dziećmi.
Bogusława Ryska – pedagog szkolny